web--3.jpg
web--3.jpg

Rörelse


Joint Mobility

SCROLL DOWN

Rörelse


Joint Mobility

Denna text kommer från Claes Wallenberg som ligger bakom Joint Mobility i Sverige.

JOINT MOBILITY

Det är skillnad på flexibilitet (passiv rörlighet) och mobilitet (aktiv rörlighet) och majoriteten av oss har väldigt liten nytta av att vara flexibla i kroppen om detta inte kombineras med att vi är mobila, dvs att vi aktivt kan ta ut en rörelse till skillnad från att passivt låta vävnaden anpassa sig till ett yttre tvång att förlängas.

Som exempel kan vi ta friidrottaren som stretchar sina benmuskler regelbundet men ändå ”råkar ut” för en muskelbristning när han/hon sträcker ut i en maximal acceleration, badmintonmotionären som trots idog stretching sliter av en hälsena under match eller vem som helst som stretchar efter sin träning men ändå sträcker eller stukar sig när han/hon halkar till på en isfläck.

Det hjälper inte att kunna dra ut musklerna under avslappning när situationen i livet kräver en anpassning till plötsliga lägesförändringar av vävnaden! Joint Mobility är ett system för aktiv rörlighetsträning som:

* släpper på spänningar

* mjukar upp musklerna

* smörjer lederna

* gör Dig smidigare

* minskar skaderisken

Ursprunget till teknikerna hittar vi i de gamla indiska och persiska krigar- och brottartraditionerna och just de tekniker vi sammanfattar under ”Joint Mobility” har nåt oss via den ryska ”Systema” som är ett traditionellt militärt kampsportsystem med mycket höga krav på utövaren.

De största fördelarna är att rörelsen tas ut aktivt, dvs att leden alltid rör sig under musklernas kontroll, och att det sker dynamiskt vilket mjukar upp även våra leder och inte enbart förlänger musklerna.

Leder har ingen egen blodförsörjning utan får sin näring via synovian (ledvätskan) som produceras i ledkapseln och även står för borttransporten av slaggprodukter från ämnesomsättningen i leden.

Rörelse stimulerar produktionen av ledvätska medan en orörlig led får mindre ”smörjning” (kroppen slösar ingen energi i onödan – rör sig inte leden ”behöver” den mindre ledvätska...) och därmed leder stelhet på sikt även till näringsbrist i leden.

Genom att aktivt röra på våra leder kan vi motverka detta och skapa en bättre miljö för att leder, ledband och ligament fungerar bättre!

Att använda sig av dessa övningar i förebyggande, underhållande och rehabeliteringssyfte går utmärkt. Nedan finns filmer som Claes Wallenberg gjort. Varsågoda!

Nacke Basic       Nacke      Bröstrygg Basic     Bröstrygg    

Core Basic    Core    Core STORA Rörelser

Skuldror Basic    Skuldror     Höftens utsida/framsida/baksida    Höftled & Ljumske